Týden bez diet

28.4. 2015 Jan Janečka

Každý z nás někdy držel nebo se snažil držet nějaký druh diety. A kdo ne, tak je buď šťastnej přírodňák nebo šťastnej metráček 🙂

Minulý rok nás oslovila nezisková organizace Centrum Anabell s možností připojení se do jejich projektu “Týden bez diet”, kterým chce upozornit na nepříznivě rozšířený trend držení diet. Do této akce jsme se úspěšně zapojili.

Ne, že bychom se setkávali až s krajními případy poruch příjmů – to je skutečně velmi závažný problém, který vyžaduje daleko odbornější pomoc, než je ta naše. Nicméně rádi ale přispějeme dobré věci a tak jsme se do této akce rozhodli zapojit.

Protože nejvíce je tento nešvar rozšířen u žen, tak jsme přímo na “Mezinárodní den proti dietám” (6.května) vybrali náš kruhový trénink FreshHolky a výtěžek z něj jsme poslali na podporu proti poruchám příjmu potravin.

Na tento problém nechceme upozornit pouze touto akcí, ale také chceme vnést trochu osvěty do této mýty a fámy opředené tematiky, která může zapříčinit takovéto problémy 🙂

Denodenně se setkáváme se spousty lidí zapálených do svého fyzického rozvoje, a problém “diet” vidíme i někde jinde. Už samo slovo je u nás docela démonizováno a když se řekne slovo dieta, tak si hned každý představí nějaké strádání, sebezapírání, hladovění, zkoušku vůle, atd. To je právě to, jak probíhá dieta u většiny lidí. Tak by to ale být nemělo. Diety by rozhodně neměly být nějakým druhem sebetrýznění za účelem dosažení požadovaného vzhledu. Samozřejmě, že to funguje – ale za jakých podmínek za jakých obětích? Je třeba na to jít pomalu, neskočit do toho hned po hlavě, aniž bych věděl jak to funguje…
Když vím, že jsem nikdy nejedl zdravě, tak přece hned nezačnu držet “sacharidové vlny” nebo “low carb diet” – když mám v kapse dvě stovky, tak taky přece nevezmu holku do Ambiente.

DSC_0117

Lidé jsou zvyklí dodržovat určité jídelníčky a podle nich se striktně řídit. Jakékoli vykolejení z daného jídelníčku se považuje za vážné porušení a tak se člověk musí vždy 100 % soustředit na to, co dává do pusy. Tímto přístupem se sám zbytečně stresuje a řeší něco, co by pro něj měla být samozřejmost…

Dieta by měla být HLAVNĚ dlouhodobě udržitelná. Člověk by ji měl dodržovat aniž by ho omezovala nebo aniž by na ni musel myslet – to je ta hlavní výhra! K tomu už jen pojem dieta je zcela nevystačující…takže spíše než o dietě bychom měli mluvit o “zdravém životním stylu”, kterého by se každý jedinec, usilující o svou nejen fyzickou krásu, měl snažit dosáhnout.

“Zdravý životní styl” je v uvozovkách, protože tím nemáme namysli TEN pojem, který se objevuje v časopisech, slýcháme ho od výživových poradců, atd…Máme namysli spíše dodržování určitých (základních principů) pravidel zdravého stravování, které sice mají určitý koridor (dosti široký), ale vybočení z něj nemá žádné fatální následky. Že si člověk občas dopřeje něco sladkého, nebo “tam” sem tam “pošle” nějakou tu prasárnu alá Big mac menu – to se prostě občas stane 🙂

cheat-meal[1]
Jak je to možné? Možná si říkáte, co to je za blbost. Pokud si však skutečně osvojíte několik základních principů a budete svému tělu naslouchat, umíte pak zařadit do své stravy např cheat-day, trošku se “zprasit” nebo naopak se budete chtít pročistit, tak tam loupnete krátký půst. A pokud si myslíte, že se musí jíst každé 3 hodiny, tak jak slýcháte všude kolem sebe – tak se pletete. Ve světě je zařazování půstu i mezi vrcholovými sportovci běžnou věcí. Ovšem toto bychom zde raději nerozebírali 🙂

 U každého zvyku, ať už stravovacího návyku, tréninkové rutiny nebo uklízení špinavých ponožek, je důležité mít “naplánované” selhání. Co budu dělat, pokud svůj zvyk, návyk, rutinu, přeruším? Znáte to, vaše odhodlání držet se vaše stravovacího stylu je nezlomná. Vidina cheat-daye za 10 dní vám kouzlí úsměv na tváři. A najednou jdete na návštěvu k babičce, kde si nacpete do hlavy knedlo-vepřo-zelo a to se vám ani vašemu tělu zrovna vůbec nehodí. V takových případech je potřeba nemít v hlavě výčitky. Naopak. Užijte si oběd s babičkou a pak je třeba co nejdřív udělat první krok k tomu, vrátit se do starých kolejí. Prakticky tak dodržujete princip 90/10. Devadesát procent jedete rovně, 10 procent vybočíte.

Jako snad ve všem v životě, u jídelníčku (s čímž se úzce pojí cvičení) je důležitá rozmanitost. Tělo je tak důmyslně vymyšleno, že dřív nebo později si na všechno zvykne a přizpůsobí se tomu. Nelze tedy očekávat lepší výsledky se stále stejnou “dietou” nebo tréninkem.

Samozřejmě je důležité také cvičení, které je tzv. unfair advantage, kterou máme ve svém rukávu v boji proti nadváze. Jakékoli kilo navíc se dá hravě shodit, pokud člověk jí správně a pokud PRAVIDELNĚ cvičí. Právě pravidelnost je zde důležitá. Setkáváme se s lidmi, kteří cvičí ve vlnách – např. měsíc cvičí a měsíc ne. Tělo není burza, výsledky prostě nejsou vidět hned druhý den, člověk musí být trpělivý!

 A pokud berete procházku, uklízení, sbírání hub či podobnou volnočasovou aktivu jako náhražku za cvičení, tak to namysli zrovna nemáme 🙂 Ano procházka je dobrá, ale musí končit ve dveřích FreshGymu, pak má na tělo nějaký efekt 🙂 Berte to tak, že pokud chci změny, musím pro to udělat nějaké kroky. A nemyslíme tím kroky během procházky. Jednoduše jezte dobře a cvičte dost. Hned si dejte 30 dřepů!

A teď zas seriózně 🙂 Jezte dle základních principů zdravého životního stylu, který sedí vašemu dennímu programu a dlouhodobým cílům a cvičte pravidelně tak, aby vás to neomrzelo a nepřetrénovali jste se. Pokud vás téma “zdravého životní stylu” více zajímá, tak naši nutriční specialisti Michal s Radkem budou mít v neděli 27. února přednášku na toto téma.

No a jaké je tedy naše poselství? Jezte a cvičte! 🙂

Be Fresh!

 

Komentáře